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Survival: Yellow Suit / Survival: イエロー・スーツ (1991)

After Tanking Machine, Yanobe created Yellow Suit in tandem with Nest. This was a sturdy suit for protection against radiation. The exterior was coated with steel and the interior was lined with lead. After the Mihama nuclear accident of 1991,Yanobe hastily created this for himself and his pet dog Kassy. It was more like armor than a suit, and more of a clothing accessory better suited for museums of natural history than work for art museums. To support the weight of the suit itself, its structure had a balance scale type of structure connected to a device for creating oxygen by photosynthesis. Therefore, he could not move as freely as he wished. Ironically, the result was that he could only obtain a living space about two meters wide, which corresponded to the size of the balance scale. This, however, led to the creation of Atom Suit.


タンキング・マシーン以後、ネストと並行してヤノベは《イエロー・スーツ》を制作した。表面を鉄、内側を鉛で覆った堅牢な放射能防護服である。美浜原発事故(1991)直後、ヤノベ自身と愛犬カッシ-のために「慌ててつくった」というこのスーツは服というより鎧に近く、美術的な作品というより博物的な装身具だった。光合成による酸素発生装置をつないだ天秤構造によってスーツ自体の重量を支えるため、満足に動くこともできず、結果、天秤の幅2メートルほどの生活圏しか得られないという皮肉なものとなった。しかしこれが後に「アトムスーツ」へとつながることとなる。

Yellow Suit

To the chest of the suit, Yanobe attached a Geiger counter that responded to natural radiation. Whenever it detected radiation, it emitted a flash of light and a sound, and registered the amount. He sensed a mysterious attraction in the device, as if it were creating a visual representation of Mother Nature. He incorporated it for the first time in Yellow Suit. The use of the Geiger counter provided a sense of reality to the Yellow Suit work itself. At the same time, there was an amazing sense of life, as if the suit spoke on its own even if Yanobe wasn’t wearing it.


ヤノベはガイガー・ミュラー・カウンターという自然放射線にも反応し、感知する度に閃光し、音を発してその数値をカウントしていく装置をスーツ胸部に装着させた。その装置にヤノベは自然の摂理を視覚化するような神秘的な魅力を感じており、このイエロー・スーツで最初に作品に取り入れたのである。ガイガー・ミュラー・カウンターによって、イエロー・スーツには作品そのもののリアリティと同時に、ヤノベが着用せずともスーツ自ら発話するかのような不思議な生命感が宿っていた。

Then, Yanobe created a series of life-size mechanical sculptures based on the theme of “Survival”. These devices would expand or, at times, exaggerate his functions. At the same time, he built a fortress in the world of art by transforming himself into a dictator in the hypertrophied world of delusion.


そして、ヤノベは「サヴァイヴァル」をテーマに掲げ、自らの機能を拡張、時に誇示する装置として等身大の機械彫刻作品を次々と制作。同時に肥大化していく妄想世界の独裁者と化し、美術の世界に砦を築いていった。