PROJECTS

Yanobe Kenji's World of Delusion / 妄想砦のヤノベケンジ (1992)

For Yanobe, “Delusion” was the key word that defined his generation. Immersed in television and movies, that generation had lost its sense of reality, washed away by a flood of information. Searching for an expression to typify this experience, he began creating works on the theme of “Survival”. As if he were a dictator who dreamed of expanding his own world of delusion, Yanobe created Nest (for dictators) against the backdrop of the Gulf War (1991), as the first step in the invasion of the world of art. Surveillance equipment, protective devices, threatening devices…Yanobe gave the work real functions as an expression of reality. Yanobe himself played the dictator, using the highly original mechanical sculptures that fit his body size as a means. Based on the theme of World Conquest, the works had an effective presence positioned in the world, not just in a museum or gallery. Yanobe declared they were essential for his life.


「妄想」とは、ヤノベにとって自身の世代を代表するキーワードだった。テレビや映画に没頭し、情報に流され現実感を喪失した世代である。その代表者として表現を模索していたヤノベは「サヴァイヴァル」をテーマに、作品を展開させていった。自身の妄想世界の拡大を夢見る独裁者のように、美術の世界への侵略の第1歩として、ヤノベは湾岸戦争勃発(1991)を背景に「ネスト」(独裁者の巣)を制作。偵察機、防御装置、威嚇装置…ヤノベは表現のリアリティとして、作品に実機能を持たせていった。自分の身体サイズに合わせたオリジナリティ溢れる機械彫刻作品を武器に、ヤノベは自ら独裁者を演じていった。「世界征服」を掲げ、作品は美術館やギャラリーの中だけでなく、たとえ世の中に据え置いたとしても有効な存在であり、自身に必要な生活必需品であると宣言したのだった。

Survival System Train

This was revealed by “An Eccentric Life of Kenji Yanobe” (1991, Kirin Plaza Osaka), and then followed by the one-month long “Yanobe Kenji's World of Delusion” (1992, Art Tower Mito) wherein the project, Survival system train was completed - a blatant display of an exaggeratedly delusional world view. It involved laying rails and operating a train in the museum. Yanobe always was a pioneer in Japanese art.


「ヤノベケンジの奇妙な生活」(1991、KPOキリンプラザ大阪)でそれらを披露したかと思えば、1ヶ月にわたる滞在制作にて「サヴァイヴァル・システム・トレイン」を完成させた「妄想砦のヤノベケンジ」(1992、水戸芸術館)では美術館に布団を干し、レールを敷き、電車を走らせ、誇大妄想的な世界観を誇示していった。ヤノベは常に日本の美術界におけるパイオニア的存在だった。

Survival System Train
Survival System Train